Las socioafective capabilities and pro environmental behavior
DOI:
https://doi.org/10.51431/bbf.v9i3.634Keywords:
socio-affectivity, environment, interpersonal and intrapersonal skills, initial education, sustainable developmentAbstract
Objective: To determine the relationship between the development of socio-affective capacities and the pro-environmental behavior of the children of the Initial Educational Institution No. 068 of the district of El Agustino in 2019. Material and method: In the research, information sheets and a survey; These were applied to 90 students of education 4 and 5 years of the Initial Educational Institution No. 068 of the El Agustino District, Lima. The data collection instruments were validated through expert judgment and their reliability was established using Cronbach's Alpha coefficient with values of 0,976 and 0,972 for the case of the information sheet and the survey, respectively. In this research work a quantitative methodology and a correlational descriptive design were used. Result: It was determined that the study variables have a relationship; linear, highly significant with Spearman's Rho coefficient of 0,976. Conclusion: There is a relationship between the development of socio-affective capacities with pro-environmental behavior in children aged 4 and 5 years.Downloads
References
Carrasco, M. G. (2016). La inteligencia emocional y las actitudes para la conservacion del medio ambiente en los alumnos de educación secundaria de las i.e. públicas del distrito de Chucuito, Tesis de Magister. Universidad Nacional San Agustín.
Duránd, M., Alzate, M., López, W., & Sabucedo, J. M. (2007). Emociones y comportamiento pro ambiental. Revista Latinoamérica de Psicología, 39(2), 287-296.
Fuentealba, M. (2018). Valoración actitudinal proambiental: un análisis global en estudiantes de enseñanza primaria, secundaria y terciaria. Luna Azul, 159-177. doi: 10.17151/luaz.2019.47.9.
Kollmuss, A., & Agyeman, J. (2002). Tenga en cuenta la brecha: ¿por qué las personas actúan ambientalmente y cuáles son las barreras para el comportamiento proambiental? Revista de investigación en educación ambiental, 8(3), 239-260.
Martínez, J. (2004). Comportamiento proambiental. Una aproximación al estudio del desarrollo sustentable con énfasis en el comportamiento persona-ambiente. Theomai(99).
Papalia, D., Wendkos , S., & Feldman, R. D. (2007). Desarrollo humano. Washington D.F.: McGraw-Hill.
Peña, D. G. (2017). Creencias y Comportamientos Proambientales en Estudiantes de Administración en Universidades mexicanas en función del grado de implementación del Sistema de Gestión Ambiental (SGA). Barcelona.
Vera, A. M. (2017). Actitudes Proambientales en adolescentes de la Asociación Educación, Protagonismo y Arte del Asentamiento Humano San Cosme - La Victoria; 2016, Tesis doctoral. Universitat de Barcelona.
Zapata, R. L., & Castrechini, Á. (2011). Conducta pro-ambiental y personalidad: Análisis de un barrio de Lima. Quaderns de psicología, 13(1), 47-61.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 July Jacinta Solís Mendoza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.