Educational quality and satisfaction of the students of the international business administration study program at the Instituto de Educación Superior Huando, distrito de Huaral, 2020
DOI:
https://doi.org/10.51431/bbf.v9i3.638Keywords:
Educational quality, student satisfaction, educational facilities, educational organizationAbstract
Objective: To determine the relationship between educational quality and satisfaction of the students of the International Business Administration study program at the Huando Higher Education Institute, Huaral district, 2020. Material and Method: A quantitative, basic approach was applied, descriptive, relational, non-experimental, cross-sectional. The survey technique was used and the instrument a Likert-type survey questionnaire was used, the population was made up of 127 students from the Administration and International Business academic program. Results: 71% of respondents affirmed that there is an optimal level of educational quality related to 84% of respondents who affirmed a high level of student satisfaction. Conclusions: it was determined that there is a significant relationship (p-value = 0.000) between the variables educational quality and student satisfaction with a Spearman Rho coefficient of 0.826, indicating a high degree of correlation, recommending to the interest groups (stakeholders) above all the upper management of the Huando Higher Education Institute actions that help to optimize educational quality and consequently student satisfaction.Downloads
References
Alvarez, J., Chaparro, E., & Reyes, D. (Mayo- Setiembre de 2014). Estudio de la satisfacción de los estudiantes con servicios educativos brindados por instituciones de educación superior del Valle de Toluca. Revista Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 13(2), 5-26.
Bernal, J., Lauretti, P., & Agreda, M. (2016). Satisfacción académica en estudiantes de la Facultad de Ingeniería de la Universidad del Zulia. Multiciencias, 16 (3) , 301-309. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/904/90453464009.pdf.
Cahuana, J. (2016). Calidad de los servicios educativos y la satisfacción de los clientes de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Revista muro de la investigación, 1(2), 55-68.
De la Fuente, H., Marzo, M., & Reyes, M. (2010). Análisis de la satisfacción universitaria en la facultad de ingeniería de la universidad de Talca. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 18(3), 350-363.
Dos Santos, M. (2016). Calidad y satisfacción: el caso de la Universidad de Jaén. Revista de la Educación Superior, 79-95.
Galván Oré, L. (2008). Motivación: estrategia de aprendizaje o autorrealización. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (1), 1-22. Obtenido de https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/11/155.
Inquilla, J., Calsina, W., & Velazco, B. (Enero de 2017). La calidad educativa y administrativa vista desde dentro: caso Universidad Nacional del Altiplano - Puno - Perú 2017. Comunicación, 8(1), 5-14.
Mancilla, A., Ángeles de Jesús, J., & Orosco, P. (2019). Satisfacción de los estudiantes universitarios con su educación e índice de retención en UICUI. Integración Académica en Psicología, 7(21), 71-81.
Ministerio de Educación. (04 de Diciembre de 2019). La calidad en la Educación Superior Técnica en el Perú. Obtenido de https://www.gob.pe/institucion/minedu/informes-publicaciones/365066-la-calidad-en-la-educacion-superior-tecnica-en-el-peru.
Orozco, J., Olaya, A., & Villate, V. (2009). ¿Calidad de la educación o educación de calidad? Una preocupación más allá del mercado. Redalyc, 161-181. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/800/80012433010.pdf.
Román, J., Franco, R., & Gordillo, Á. (2015). Satisfacción estudiantil sobre servicios recibidos en la Universidad: Percepción de egresados. Revista Internacional Administración y Finanzas, 8(3), 103-112.
Surdez-Pérez, E., Sandoval-Caraveo, M., & Lamoyi- Bocanegra, C. (Febrero de 2018). Satisfacción estudiantil en la valoración de la calidad educativa universitaria. Educación y educadores, 21(1). doi: DOI: 10.5294/edu.2018.21.1.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Luis Franchescoli Donayre Uchuya, Lucía Panta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.