Reading attitude and levels of reading comprehension of the students of the tenth semester of the EAPE - Faculty of Education - UNMSM, 2016
DOI:
https://doi.org/10.51431/bbf.v10i1.658Keywords:
Attitudes, reading, reading comprehension, behavioral, cognitive, affectiveAbstract
Objective: To establish the existing relationship between reading attitude and the levels of reading comprehension of the students of the X cycle of the EAPE - Faculty of Education - UNMSM, 2016. Materials and Method: It is a correlational study that included a questionnaire (VX) and knowledge test (VY), respectively, which were developed by the sample of 133 students, and processed with the SPSS program. Results: The results confirmed a significant relationship of rs = 0.713 between the variables, showing that a favorable attitude towards reading is linked to high reading comprehension. It was also established that the behavioral, cognitive and affective components are statistically related to the second variable. Conclusion: In the institution reading interest is being strengthened, however not at its highest level, in addition to alerting the presence of unfavorable attitudes, above very favorable.Downloads
References
Águila y Allende (2012). La lectura como estrategia de aprendizaje de las matemáticas. Congreso Iberoamericano de las Lenguas en la Educación y en la Cultura / IV Congreso Leer.es. Recuperado de http://www.oei.es/historico/congresolenguas/experienciasPDF/Aguila_MariaJudith.pdf.
Burgos, M. y Dionicio, B. (2017). Relación entre los Niveles de Comprensión Lectora y las Actitudes hacia la Lectura en los estudiantes del 4° Grado de Educación Primaria de la I.E. Rafael Narvaez Cadenillas y la I.E. N° 81014 Pedro Mercedes Ureña – Trujillo, 2015 [Tesis de Licenciatura, Universidad Nacional de Trujillo].
Morales, L., Orozco, M. y Zapata, V. (2017). Comprensión Lectora: Motivación, Actitud y Estrategias Lectoras [Archivo PDF]. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/0427.pdf.
Aguirre, D., Carval L. y Escobar Y. (2016). Estrategias Lúdicas para fomentar el Hábito lector y mejorar los Niveles de lectura en los estudiantes del Grado Cuarto de Básica Primaria de la Institución Educativa Ambientalista de Cartagena de Indias [Tesis de Licenciatura, Universidad de Cartagena]. https://repositorio.unicartagena.edu.co/handle/11227/4952.
De La Puente, L. (2015). Motivación hacia la lectura, Hábito de lectura y Comprensión de Textos en estudiantes de Psicología de dos Universidades Particulares de Lima [Tesis Magisterial, Universidad Peruana Cayetano Heredia].
Pinedo, O. (2016). Actitudes hacia la Lectura y Comprensión Lectora en estudiantes de Sexto Grado de Primaria en la I.E. Ruy L. Guzmán Hidalgo [Tesis Doctoral, Universidad Nacional de la Amazonia].
Silva, M. (2014). La comprensión lectora es una habilidad para la vida. www.educarchile.cl/ech/pro/app/detalle?ID=2253967
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Jessica Donatila Guevara Ramírez, Abelardo Rodolfo Campana Concha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.