Reading attitude and levels of reading comprehension of the students of the tenth semester of the EAPE - Faculty of Education - UNMSM, 2016

Authors

  • Jessica Donatila Guevara Ramírez Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima - Perú
  • Abelardo Rodolfo Campana Concha Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima - Perú

DOI:

https://doi.org/10.51431/bbf.v10i1.658

Keywords:

Attitudes, reading, reading comprehension, behavioral, cognitive, affective

Abstract

Objective: To establish the existing relationship between reading attitude and the levels of reading comprehension of the students of the X cycle of the EAPE - Faculty of Education - UNMSM, 2016. Materials and Method: It is a correlational study that included a questionnaire (VX) and knowledge test (VY), respectively, which were developed by the sample of 133 students, and processed with the SPSS program. Results: The results confirmed a significant relationship of rs = 0.713 between the variables, showing that a favorable attitude towards reading is linked to high reading comprehension. It was also established that the behavioral, cognitive and affective components are statistically related to the second variable. Conclusion: In the institution reading interest is being strengthened, however not at its highest level, in addition to alerting the presence of unfavorable attitudes, above very favorable.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Águila y Allende (2012). La lectura como estrategia de aprendizaje de las matemáticas. Congreso Iberoamericano de las Lenguas en la Educación y en la Cultura / IV Congreso Leer.es. Recuperado de http://www.oei.es/historico/congresolenguas/experienciasPDF/Aguila_MariaJudith.pdf.

Burgos, M. y Dionicio, B. (2017). Relación entre los Niveles de Comprensión Lectora y las Actitudes hacia la Lectura en los estudiantes del 4° Grado de Educación Primaria de la I.E. Rafael Narvaez Cadenillas y la I.E. N° 81014 Pedro Mercedes Ureña – Trujillo, 2015 [Tesis de Licenciatura, Universidad Nacional de Trujillo].

Morales, L., Orozco, M. y Zapata, V. (2017). Comprensión Lectora: Motivación, Actitud y Estrategias Lectoras [Archivo PDF]. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/0427.pdf.

Aguirre, D., Carval L. y Escobar Y. (2016). Estrategias Lúdicas para fomentar el Hábito lector y mejorar los Niveles de lectura en los estudiantes del Grado Cuarto de Básica Primaria de la Institución Educativa Ambientalista de Cartagena de Indias [Tesis de Licenciatura, Universidad de Cartagena]. https://repositorio.unicartagena.edu.co/handle/11227/4952.

De La Puente, L. (2015). Motivación hacia la lectura, Hábito de lectura y Comprensión de Textos en estudiantes de Psicología de dos Universidades Particulares de Lima [Tesis Magisterial, Universidad Peruana Cayetano Heredia].

Pinedo, O. (2016). Actitudes hacia la Lectura y Comprensión Lectora en estudiantes de Sexto Grado de Primaria en la I.E. Ruy L. Guzmán Hidalgo [Tesis Doctoral, Universidad Nacional de la Amazonia].

Silva, M. (2014). La comprensión lectora es una habilidad para la vida. www.educarchile.cl/ech/pro/app/detalle?ID=2253967

Published

2021-10-29

How to Cite

Guevara Ramírez, J. D., & Campana Concha, A. R. (2021). Reading attitude and levels of reading comprehension of the students of the tenth semester of the EAPE - Faculty of Education - UNMSM, 2016. Big Bang Faustiniano, 10(1). https://doi.org/10.51431/bbf.v10i1.658

Issue

Section

Artículos