Multiple Intelligences and academic performance in the area of mathematics in first grade students at the UGEL 04 Comas Educational Institution, Lima, 2018
DOI:
https://doi.org/10.51431/bbf.v10i2.682Keywords:
Multiple intelligences, academic performance, linguistics, mathematics, spatial, kinesthetic physics, musical, interpersonal, intrapersonalAbstract
Objective: To identify the relationship between multiple intelligences and academic performance in the Area of Mathematics in First Grade students at the Educational Institution UGEL 04 Comas, Lima, 2018. Materials and Method: It is a correlational study that included a questionnaire and knowledge test for its variables 1 and 2, respectively, applied to a sample of 68 students, and statistically processed with the SPSS program. Results: The general hypothesis identified a good correlation of Rho = .782 between the two variables, taking into account that the multiple intelligences applied mostly almost always achieve that their performance reaches the expected achievement in the area of mathematics. Statistics also confirmed the relationship between linguistic, mathematical, spatial, physical kinesthetic, musical, interpersonal and intrapersonal intelligence; and academic performance in the area of mathematics. Conclusion: The frequencies in which activities are carried out to develop this type of intelligence are insufficient for students to achieve the highest marks.Downloads
References
Benites, J. y Benites, V. (2015). Factores que dificultan el aprendizaje de matemáticas en las estudiantes del quinto grado de educación secundaria de la I.E San José de Tarbes-Piura, 2015 [Tesis Magisterial, Universidad de Piura].
Cifuentes, M. (2017). La influencia de la inteligencia emocional en el rendimiento matemático de alumnos de educación secundaria. Aplicación de un programa de intervención psicopedagógica de educación emocional [Tesis doctoral, Universidad Camilo José Cela]. https://repositorio.ucjc.edu/bitstream/handle/20.500.12020/286/Tesis%20Doctoral_M%C2%AA%20Elisabet%20Cifuentes.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Gómez, F. (2012). Elementos problemáticos en el proceso de enseñanza de las matemáticas en estudiantes de la Institución Educativa Pedro Vicente Abadía [Tesis de Magíster, Universidad Nacional de Colombia]. http://www.bdigital.unal.edu.co/7052/1/7810033.2012.pdf.
Jáuregui, E. (2016). La teoría de las inteligencias múltiples ¿Práctica docente en la educación en el Perú? Educación, 22.
Matos, M. (2012). Inteligencias múltiples en estudiantes de tercer grado de secundaria de una institución educativa de Ventanilla – Callao [Tesis de Magíster, Universidad de San Ignacio de Loyola].
Ministerio de Educación (2018a). Resultados 2018. Evaluaciones de logros de aprendizaje. https://issuu.com/med-umc/docs/presentacion-web-ece2018_bcc8e4fc1a7ebf.
Ministerio de Educación (2018b). Evaluación PISA 2018. https://es.calameo.com/read/006286625977c1ced4d6c?view=slide&page=28.
Suarez, J., Maiz, F. y Meza, M. (2010). Inteligencias múltiples: una innovación pedagógica para potenciar el proceso enseñanza aprendizaje. Investigación y Postgrado, 25 (1), 81-94. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5330850.pdf.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Zaida América Claudio Salas, Abelardo Rodolfo Campana Concha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.