Teaching Tutoring and Academic Competence in students X semester, Professional School of Physical Education, Faculty of Education - UNMSM, 2018

Authors

  • Escobar Conislla Quisel Rique Universidad Nacional Mayor de San Marcos
  • Abelardo Rodolfo Campana Concha Universidad Nacional Mayor de San Marcos

DOI:

https://doi.org/10.51431/bbf.v9i3.639

Keywords:

Teacher tutoring, academic competence, communication, conflicts

Abstract

Objective: To establish the relationship that exists between teacher tutoring and academic training in students of the X semester - Professional School of Physical Education of the Faculty of Education of the Universidad Nacional Mayor de San Marcos, 2018. Materials and Method: It is a correlational study, questionnaires on teacher tutoring and academic training were applied to a sample of 108 students, later processed in the SPSS program. Results: The general hypothesis found a moderate correlation at 46,3%, the teacher tutoring considered by the students as regular. The first and second specific hypotheses resulted in a low correlation at 39% and 35,8% respectively; while the third and fourth specific hypotheses found a correlation at 50% and 50,6. Conclusion: The tutoring action, represented by effective communication, conflict management, participation and teamwork, and time planning, are not developing efficiently, which is detrimental to the strengthening of their academic competencies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Escobar Conislla Quisel Rique, Universidad Nacional Mayor de San Marcos

Estudiante de Maestría de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos

Abelardo Rodolfo Campana Concha, Universidad Nacional Mayor de San Marcos

Docente de Educación de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos

References

Amor, M. (2012). La Orientación y la Tutoría Universitaria como elementos para la calidad y la innovación en la Educación Superior. Modelo de Acción Tutorial (Tesis posgrado) Universidad de Córdoba, España. Recuperado en: https://helvia.uco.es/xmlui/bitstream/handle/10396/766 5/556.pdf?sequence.

Bravo, M. (2016). Formación de competencias genéricas en estudiantes de enseñanza técnico profesional, desde las percepciones de los docentes (Tesis Posgrado) Universidad de Chile. Chile. Recuperado en: http://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/146477/Formaci%C3%B3n%20de%20competencias%20gen%C3%A9ricas%20en%20estudiantes%20de%20ense%C3%B1anza%20media%20t%C3%A9cbico%20profesional%2C%20desde%20las%20percepciones%20de%20los%20docentes.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Carriel, F. (2017). La formación académica del docente y su relación con el rendimiento académico de los estudiantes de las carreras profesionales de comunicación social y hotelería y turismo de la Universidad Técnica de Babahoyo Extensión Quevedo (Tesis Posgrado) UNMSM, Lima, Perú.

Horruitiner, P. (2006). El proceso de formación en la universidad cubana. Revista Pedagogía Universitaria, 6 (3). Recuperado en: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/368/359.

INEI (2015). Encuesta Nacional a Egresados Universitarios y Universidades, 2014. Perú: Instituto Nacional de Estadística e Informática.

Ley N° 30220. Diario Oficial El Peruano, Lima, Perú, 09 de julio de 2017.

MINEDU (2007). Manual tutoría y orientación educativa. Perú: Ministerio de Educación

Sánchez, P. (2017). La orientación educativa en la universidad desde la perspectiva de los profesores. Revista Universidad y Sociedad, 9 (3). Recuperado en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300006.

Santes, J. (2010). Las necesidades de la tutoría académica en la Facultad de Pedagogía de la Universidad Veracruzana, Región Xalapa (Tesis Posgrado) Universidad Veracruzana, México. Recuperado en: https://www.uv.mx/gestion/files/2013/01/JUANA-SANTES-GOMEZ.pdf.

SUNEDU (2018). Informe bienal sobre la realidad universitaria peruana. Recuperado en: http://repositorio.minedu.gob.pe/bitstream/handle/MINEDU/5716/Informe%20bienal%20sobre%20la%20realidad%20universitaria%20peruana.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Published

2020-09-30

How to Cite

Quisel Rique, E. C., & Campana Concha, A. R. (2020). Teaching Tutoring and Academic Competence in students X semester, Professional School of Physical Education, Faculty of Education - UNMSM, 2018. Big Bang Faustiniano, 9(3). https://doi.org/10.51431/bbf.v9i3.639

Issue

Section

Artículos